Tema for Lenovoworld 2017 var innovasjon, og Lenovos nye slagord «Different is better». Det ble en spennende dag for både partnere og kunder, som ble avsluttet med en interessant paneldebatt med fokus på annerledeshet.
Country Manager Anders Lersveen kunne kunne skryte av at Common-partner Lenovo har hatt en meget sterkt vekst og er nummer én på PC og nettbrett, og med stor vekst har blitt nummer to på datasenter. I tillegg har de annonsert fem mobiltelefoner i markedet, og vokser stadig.
– For å drive innovasjonsprosesser må du tenke annerledes, og det er ikke alltid lett. Vi fikk hele 58 utmerkelser på CES-messen i januar, og innovasjon er ekstremt viktig for oss, sa Lersveen i sitt åpningsforedrag.
Lenovoworld ble elegant ledet av Jan-Ole Hesselberg, som etter en kort introduksjon kunne presentere produktsjefene Espen Hjertø (datasenter), Oscar Thunström (mobil) og Øystein Norstrøm (PC), som alle presenterte status og nyheter på sine områder.
Hjertø kunne vise til god vekst og stor kundetilfredshet. Thunström på sin side la vekt på Moto Mods, og Lenovos ønske om å skille seg ut i mobilmarkedet med Moto-varemerket og målet om å bli topp tre i verden.
Norstrøm trakk fram sin topp-åtte-liste over kule ting fra CES:
- Lenovo 500 Multimedia Controller
- Lenovo SmartAssistant utviklet i samarbeid med Amazon
- Lenovo VR Headset
- Legion-konseptet for spillmaskiner
- New Glass 200
- ThinkPad X1 Carbon Gen5
- ThinkPad X1 Yoga Gen2
- Lenovo Miix 720
Etter pausen holdt Øyvind Hammer et interessant foredrag om motivasjon. Han er kjent som mentaltrener for Ole Einar Bjørndalen, og etter foredraget ledet han en paneldebatt med administrerende direktør Heidi Austlid fra IKT Norge, CIO i PwC Trond Legreid, country manager Arne Norheim fra IBM Norge, forfatter Hans Olav Lahlum og Anders Lersveen. Det ble mange interessante eksempler på innovasjon, og Lahlum uttrykte seg godt da han mot slutten påpekte at uansett hvor mye teknologi du har handler endring og innovasjon til syvende og sist om mennesker.